M. Šefčovič vybojoval v Európskej komisii rezort pre dopravu a vesmír

10.09.2014 Celý región

Brusel 10. septembra (TASR) - Slovenský zástupca v Európskej komisii Maroš Šefčovič získal v budúcej exekutíve EÚ ekonomicky zaujímavý rezort. Ako sa dnes podarilo zistiť TASR, Šefčovič bude v najbližších piatich rokoch zodpovedať v únii za rezort dopravy, kde vďaka novej organizačnej štruktúre bude mať na starosti aj vesmírnu agendu, ktorá doteraz patrila pod komisára pre podnikanie.

Novozvolený predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker by to mal oficiálne potvrdiť na tlačovej konferencii o rozdelení portfólií v komisii, ktorá sa bude konať dnes na poludnie.

Ako v pondelok naznačil šéf Junckerovho kabinetu Martin Selmayr, v zložení novej komisie budú aj "prekvapenia". Za jedno z nich možno považovať aj tento rezort pre Slovensko, pretože v bruselských kuloároch sa v posledných dňoch šepkalo skôr o rezorte pre rozvoj, prípadne susedskú politiku než o doprave.

Doprava a vesmír boli skôr spájané s Českou republikou a jej novou eurokomisárkou Věrou Jourovou.

Rezort dopravy je považovaný za silný post v exekutíve EÚ. V rozpočte na roky 2014-2020 je naň vyčlenených 40 miliárd eur. Rozvoj a modernizácia dopravnej infraštruktúry patrí medzi hlavné priority únie a zahŕňa mnoho nadnárodných projektov vrátane horizontálneho programu Connecting Europe Facility (nástroj na prepojenie v Európe).

Vďaka novej organizačnej štruktúre, ktorú zaviedol Juncker, by pod rezort dopravy mala patriť aj časť politiky EÚ zameraná na vesmírnu agendu. Sem patria vesmírne programy Galileo a Copernicus.

Zatiaľ ešte nie sú známe detaily o tom, ktorá časť prejde z rezortu pre podnikanie na rezort dopravy, to ukážu až najbližšie dni a týždne. Presun vesmírnej agendy na rezort dopravy však jednoznačne dá väčšiu váhu portfóliu, ktorému bude šéfovať slovenský eurokomisár.

Šefčovič, ktorý sa v budúcej komisii stane služobne najdlhšie slúžiacim komisárom, preberá rezort po estónskom komisárovi Siimovi Kallasovi, pred ním však za posledných 20 rokov oblasť dopravy v EÚ mali na starosti iba veľké krajiny únie - Španielsko, Británia, Francúzsko a Taliansko.

Juncker oficiálne predstavil rozdelenie kresiel v Európskej komisii

Novozvolený prezident Európskej komisie (EK) Jean-Claude Juncker dnes oficiálne predstavil svoj tím a nový tvar budúcej exekutívy EÚ. Podľa jeho slov bude jednou z najväčších úloh presvedčiť občanov únie, že sa veci zmenia.

Juncker naznačil, že nová komisia bude zjednodušená, aby sa zamerala viac na riešenie veľkých politických výziev, ktorým Európa čelí: vrátiť ľuďom dôstojné pracovné miesta - čo znamená väčšie investície; ubezpečiť sa, že banky požičiavajú reálnej ekonomike; vytvoriť prepojený digitálny trh; zabezpečiť dostatočné dodávky energie; viesť dôveryhodnú zahraničnú politiku; a postaviť Európu na nohy.

"Chceme ukázať, že komisia sa môže zmeniť. To, čo vám predstavujem dnes, je politická, dynamická a efektívna Európska komisia, prichystaná dať Európe nový začiatok. Rozdelil som portfóliá osobnostiam, nie krajinám. Predstavujem vám 27 hráčov, z ktorých každý má svoju špecifickú úlohu - toto je môj víťazný tím," oznámil Juncker.

Nová komisia bude mať nakoniec sedem podpredsedov vrátane vysokého predstaviteľa EÚ pre zahraničnú a bezpečnostnú politiku, ktorým sa na summite EÚ stala Federica Mogheriniová z Talianska.

Každý z podpredsedov komisie bude vedúcim tímu pre konkrétne projekty. Budú riadiť a koordinovať prácu viacerých komisárov v zložení, ktoré sa môžu meniť podľa potreby a podľa toho, ako sa budú nové projekty vyvíjať v priebehu času.

M. ŠEFČOVIČ: V komisii budem zodpovedať od električiek po vesmírne rakety

Slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič dnes v rozhovore pre TASR potvrdil, že v budúcej exekutíve EÚ pod vedením Jeana-Clauda Junckera bude mať na starosti rezort dopravy a vesmírnej politiky.

"Ide o portfólio, ktoré je veľmi konkrétne - dalo by sa povedať, od električky až po kozmické rakety," povedal Šefčovič v jednej z prvých reakcií na svoju budúcu funkciu.

Doterajší podpredseda Európskej komisie zdôraznil, že ide o veľmi silné ekonomické portfólio a dodal, že sa o ekonomický rezort snažil počas celého procesu formovania novej komisie. Jeho meno bolo dokonca spájané s popredným postom komisára pre hospodárske a menové záležitosti.

"To som aj sľuboval občanom pred voľbami do Európskeho parlamentu, že budem mať snahu odpútať sa od portfólia, ktoré je spojené s vnútorným chodom euroinštitúcií a venovať sa niečomu konkrétnemu s priamym dosahom na občanov," povedal Šefčovič.

Zároveň spresnil, že je to jedno z najdôležitejších ekonomických portfólií, kde ide o vysoký rozpočet. Len na projekty priameho prepájania v EÚ pôjde o sumu 26 miliárd eur.

Zahŕňa to transeurópske dopravné koridory, cestné aj železničné, je tam veľký program na modernizáciu letísk a leteckej dopravy a programy smerované na výskum automobilového priemyslu a inteligentnej cestnej premávky: EÚ napríklad stráca okolo jedného percenta HDP tým, že ľudia stoja v dopravných zápchach.

Okrem toho do tejto agendy spadá aj námorná doprava s príslušným priemyslom, v ktorom pracujú státisíce Európanov. Šefčovič pripomenul, že EÚ má najväčšiu námornú flotilu na svete a najväčšie námorné prístavy, ktoré sú súčasťou dopravnej infraštruktúry.

Slovenský eurokomisár dodal, že po oznámení portfólia, ktoré dostane, mal zámer, aby tento post pokrýval všetky prvky dopravy a aj preto bola k rezortu dopravy pridaná vesmírna politika.

Podľa jeho slov ide o rozsiahly program v hodnote okolo 14 miliárd eur, zahŕňajúci vesmírne programy Galileo - dôležitý pre moderné telekomunikácie a družicovú navigáciu - a Copernicus, obsahujúci najmodernejšie techniky snímkovania Zeme, čo sa dá využiť pri plánovaní urbanistických projektov a dopravných magistrál či pri skúmaní životného prostredia.

"Ide o portfólio s priamym dopadom ma konkurencieschopnosť európskej ekonomiky, s veľkou možnosťou podpory inovatívnych projektov, start-upov, a dúfam, že tento rozsah dobre zvládnem, že moja práca bude prínosom pre EÚ a aj pre Slovensko," povedal Šefčovič.


Zloženie novej komisie, vrátane rozdelenia funkcií:
(meno -- krajina-- funkcia / agenda)

Jean-Claude Juncker -- Luxembursko -- predseda

Frans Timmermans -- Holandsko -- prvý podpredseda / lepšia regulácia, medziinštitucionálne vzťahy, vymáhanie práva a charta základných práv
Federica Mogheriniová -- Taliansko -- podpredsedníčka / vysoká predstaviteľka pre zahraničnú a bezpečnostnú politiku
Andrus Ansip -- Estónsko -- podpredseda/ jednotný digitálny trh
Alenka Bratušeková -- Slovinsko -- podpredsedníčka / energetická únia
Valdis Dombrovskis -- Lotyšsko -- podpredseda / euro a sociálny dialóg
Kristalina Georgievová -- Bulharsko -- podpredseda / rozpočet a ľudské zdroje
Jyrki Katainen -- Fínsko -- podpredseda -- zamestnanosť, rast, investície a konkurencieschopnosť
Vytenis Andriukaitis -- Litva -- zdravie a bezpečnosť potravín
Dimitris Avramopulos -- Grécko -- migrácia a vnútorné záležitosti
Elžbieta Bieňkowská -- Poľsko -- vnútorný trh, priemysel, podnikanie a MSP
Miguel Arias Caňete -- Španielsko -- klimatická agenda a energetika
Corina Creţu (Creţová) -- Rumunsko -- regionálna politika
Johannes Hahn -- Rakúsko -- európske susedstvo a rokovania o rozšírení
Jonathan Hill -- Spojené kráľovstvo -- finančná stabilita, finančné služby a kapitálové trhy
Phil Hogan -- Írsko -- poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka
Věra Jourová -- Česká republika -- spravodlivosť, spotrebitelia a rodová rovnosť
Cecilia Malmströmová -- Švédsko -- obchodná politika
Neven Mimica -- Chorvátsko -- medzinárodné vzťahy a rozvoj
Carlos Moedas -- Portugalsko -- výskum, veda a inovácie
Pierre Moscovici -- Francúzsko -- hospodárske a menové záležitosti, dane a colná politika
Tibor Navracsics -- Maďarsko -- vzdelávanie, kultúra, mládež a občianstvo
Günther Oettinger -- Nemecko -- digitálna ekonomika a spoločnosť
Christos Stylianidis -- Cyprus -- humanitárna pomoc a krízové situácie
Maroš Šefčovič -- Slovensko -- doprava a vesmírna agenda
Marianne Thyssenová -- Belgicko -- zamestnanosť, sociálne otázky, zručnosti a pracovná mobilita
Karmenu Vella -- Malta -- životné prostredie, námorné záležitosti a rybolov
Margrethe Vestagerová -- Dánsko -- konkurencieschopnosť


Reakcie na menovanie Maroša Šefčoviča


J. POČIATEK: M. Šefčovič je pragmatický a šikovný človek, teším sa na spoluprácu
Slovenský zástupca v Európskej komisii Maroš Šefčovič je podľa ministra dopravy Jána Počiatka pragmatický a naozaj šikovný človek. "Teším sa na spoluprácu s ním," skonštatoval Počiatek po dnešnom rokovaní vlády.

Šéf rezortu dopravy takto zareagoval na fakt, že Šefčovič bude v EÚ najbližších päť rokov zodpovedať za oblasť dopravy a vesmírnej agendy. "Vychádzam z toho, že sa zatiaľ vedel s každou agendou, ktorú mal na starosti, veľmi úspešne popasovať. Takže verím, že aj s touto," doplnil Počiatek.

Zároveň verí, že Šefčovič bude schopný posunúť ďalej mnohé agendy, ktoré sa historicky vliekli a že bude férovo pristupovať ku všetkým. "Nám stačí férový prístup, nepotrebujem extra protekciu," zdôraznil šéf rezortu dopravy. Práve oblasť dopravy je podľa jeho slov pre EÚ veľmi dôležitou a pomerne rozsiahlou. Takýto post preto vníma ako veľmi dôležitý.

M. LAJČÁK: Maroš Šefčovič získal v EK silné portfólio s relevantnou agendou
Slovensku sa poradilo dosiahnuť to, čo si pri kreovaní nového vedenia Európskej komisie zaumienilo. V reakcii na fakt, že Maroš Šefčovič bude mať v budúcej exekutíve pod vedením Jeana-Clauda Junckera na starosti rezort dopravy, to dnes vyhlásil minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák.

Šéf rezortu diplomacie po zasadnutí vlády uviedol, že Slovenskej republike sa podarilo obsadiť silné ekonomické portfólio s agendou, ktorá je relevantná. Šefčovič podľa neho bude hrať dôležitú úlohu pri formovaní dopravnej politiky v Európe vrátane príslušnej legislatívy a ide o silný rezort aj z hľadiska spravovaných finančných prostriedkov. Pripomenul tiež, že v minulosti toto portfólio držali väčšinou veľké krajiny.

„Je to dôležité portfólio aj z hľadiska Slovenska, pretože nám záleží na tom, aby nás transeurópske projekty neobchádzali,“ doplnil.

Slovensko by podľa Lajčáka nemalo byť sklamané, že Šefčovič pri svojom druhom funkčnom období nebude podpredsedom Európskej komisie. Vysvetlil, že nový šéf Juncker mal iný prístup k jej kreovaniu a podpredsedami sa stávajú v zásade bývalí premiéri, ktorí ale nemajú najmä vlastné portfólio.

„Môžeme viesť filozofickú debatu, či je lepšie koordinovať, ale nemať vlastnú zodpovednosť. Ja si osobne myslím, že je lepšie mať konkrétnu agendu, konkrétnych ľudí, konkrétny rozpočet a viete, čo za vami zostane,“ uviedol.

Lajčák vyvrátil predstavu, že zástupca na takomto poste bude Slovensko v oblasti európskej dopravy zvýhodňovať. „Je síce nominovaný členskou krajinou Európskej únie, ale jeho úlohou je zastupovať Európsku úniu a bolo by chybou si myslieť, že bude robiť 'malé domov' pre Slovensko. Pochopiteľne by v Európskej komisii veľmi rýchlo skončil,“ skonštatoval minister.

Zdôraznil však, že váha portfólia dáva aj váhu hlasu eurokomisára pri rozhodovaní v komisii. „Z tohto hľadiska si myslím, že portfólio, ktoré Maroš Šefčovič dostal, odráža skutočnosť, že je služobne starší a odviedol skvelú prácu počas prvého mandátu. Je dobré, že máme komisára, ktorý má silné meno, silné portfólio, a tým pádom bude jasné, že aj jeho hlas bude silný,“ uzavrel.
 

Vyberte región

mark